Pískání brzd za jízdy nejčastěji znamená opotřebované brzdové destičky nebo kotouče. Když se brzdové destičky opotřebují natolik, že zmizí třecí vrstva, kovové části destiček se začnou třít o kotouč a vytvářejí pískavý zvuk. Podobně brzdové kotouče které jsou opotřebované nebo mají na povrchu korozi, mohou způsobovat tento zvuk. Pískání signalizuje, že se brzdové komponenty blíží ke konci své životnosti a je třeba je vyměnit. Čím je intenzivnější, tím je akutnější!
Pokud brzdy při couvání pískají, často to znamená přítomnost nečistot, prachu nebo jemné rzi na brzdových kotoučích. Tyto nečistoty mohou způsobit dočasné tření, které vede k pískání při couvání. Mírná rez se může objevit i na kvalitních kotoučích, zejména pokud vůz dlouho stál nebo byl vystaven vlhkosti. Při couvání se rez nebo nečistoty mohou odřít a způsobit hluk, který obvykle zmizí po několika brzděních, kdy je povrch kotouče vyčištěn.
Ke korozi brzdových destiček a kotoučů dochází zejména tehdy, když je vozidlo dlouho zaparkované nebo vystavené vlhkosti. Při jízdě v dešti nebo po umytí vozidla může vlhkost způsobit. tvorba povrchové rzi které se mohou rozšířit, pokud se neodstraní brzděním. Pokud je rez výraznější, může ovlivnit brzdný výkon a způsobit pískání. Vždy je nejlepší několikrát prudčeji zabrzdit, abyste ji vyčistili. Prevence zahrnuje také jízdu autem, aby se zabránilo dlouhodobému vlhku, nebo garážování vozu.
Pískání mohou způsobovat také drobné kamínky a nečistoty, které se dostanou mezi brzdové destičky a kotouč. Tento problém je častý na podzim, na jaře a v zimě. Během jízdy se tyto částečky mohou zachytit v brzdovém systému, což vede ke tření a pískání. Uvízlé kamínky a nečistoty mohou způsobovat nejen hluk, ale také poškozovat povrch brzdových součástí a snižovat tak účinnost brzd. Nejlepší prevencí proti tomuto problému je pravidelné čištění brzd.
Pískání může být také způsobeno opotřebovanými nebo uvolněnými brzdovými destičkami, což není u starších vozů neobvyklé. Pokud není uložení těsné, mohou destičky při brzdění mírně vibrovat a právě tyto drobné pohyby způsobují pískání. Ignorování tohoto problému může vést k nerovnoměrnému opotřebení brzdových součástí. Pokud tedy pískání není způsobeno opotřebovanými kotouči nebo nečistotami, zkuste nejprve zkontrolovat uložení.
Nedostatečné mazání některých součástí, zejména výše uvedeného upevnění. brzdové kotouče , ale také jejich vodicí čepy, mohou být také příčinou pískání. Tyto díly je třeba řádně mazat, aby se zabránilo tření a vibracím. Je však důležité mazat je opatrně a nikdy je nemít v místech, kde se dotýkají kotoučů, protože to je přímo na principu jejich fungování. Mazivo by se mělo nanášet pouze tam, kde je to nutné ke snížení tření, například na vodicí čepy nebo zadní stranu kotoučů.
Pískání brzd může být způsobeno také deformací brzdového kotouče, ke které může dojít například po přehřátí při dlouhém sjezdu z kopce nebo při prudkém brzdění. Když se kotouč pokřiví, může to způsobit pískání, protože brzdová destička nedosahuje rovnoměrného účinku. Kromě pískání se při brzdění často objevují i vibrace pedálu nebo volantu nebo pocit, že vůz při brzdění "pulzuje". Máte-li podezření na deformovaný kotouč, vyplatí se nechat jej zkontrolovat a případně seřídit nebo vyměnit.
Pokud brzdy pískají, může být na vině také deformovaný prachový štít v blízkosti brzdového kotouče. Tento štítek chrání brzdy před nečistotami a vodou, ale když se ohne nebo se příliš přiblíží ke kotouči, začne pískat a vydávat skřípavý zvuk. K deformaci štítu stačí například malý náraz do obrubníku nebo nerovnost na silnici. Pokud zjistíte, že skřípání vychází právě odtud, může pomoci jemné narovnání štítu nebo jeho mírné odtržení od disku. Takový jednoduchý zásah často stačí k tomu, abyste se nepříjemného zvuku zbavili.
Pokud vůz dlouho stojí, měli byste vzít v úvahu také možnost skřípání brzd. To je nejčastěji způsobeno tím, že se na brzdových kotoučích začíná tvořit koroze. Jelikož jsou kotouče vyrobeny z kovu, může se na nich vlivem vlhkosti a nečistot vytvořit jemná vrstva rzi, která pak při brzdění způsobuje pískání. Pokud se pískání objeví po delší době stání, je nejlepší vyjet s vozem na kratší projížďku a několikrát prudčeji zabrzdit. Prevencí může být také rozpouštědla rzi .
Pokud brzdy pískají ihned po výměně destiček, nemusí to být hned problém. Nové destičky si často musí "sednout" a přizpůsobit se kotoučům, což může trvat několik dní. Během této doby se může objevit pískání, které však obvykle rychle zmizí, jakmile si brzdy na sebe zvyknou. Pokud pískání přetrvává delší dobu, může to být způsobeno tím, že materiál kotoučů je o něco tvrdší a vydává tento zvuk. V takovém případě nechte brzdy zkontrolovat nebo použijte speciální přípravek na snížení pískání nových brzdových destiček.
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 08.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024